Wednesday, December 3, 2008

Artikel 152 dan erti pengorbanan


Article 152

  • The national language shall be the Malay language and shall be in such script as Parliament may by law provide: Provided that-

    (a) no person shall be prohibited or prevented from using (otherwise than for official purposes), or from teaching or learning, any other language; and

    (b) nothing in this Clause shall prejudice the right of the Federal Government or of any State Government to preserve and sustain the use and study of the language of any other community in the Federation.

Tafsiran peruntukan ini bermaksud bahasa selain bahasa kebangsaan (Bahasa Melayu) dibenarkan diajar disekolah sekolah dan bukan dibenarkan penggunaan sebagai bahasa penghantar. Ini juga bermaksud, masyakarat Malaysia dibenarkan menguna bahasa ibunda mereka dalam masyakarat.

Justeru itu, ada pengamal undang undang memberikan tafsiran bahawa peruntukan ini tidak dikuatkuasakan, lantaran selama ini sistem sekolah vernakular diberi ruang beroperasi semata mata atas ehsan untuk 'menghormati kemahuan etnik tertentu', sesuai dengan semangat setiakawan dan muhibbah.

Hari ini, keadaan berbeza. Peruntukan artikel tersebut wajar dikuatkuasakan sepenuhnya kerana sistem sekolah vernakular sebenarnya telah menjadi counter productive dalam usaha memupuk semangat perpaduan, setiakawan dan muhibbah antara kaum kerana polarisasi dalam masyarakat bermula dengan pengasingan diperingkat usia muda, melalui sistem sekolah.

Sekiranya masyarakat etnik Bukan Melayu, terutama Cina benar benar ikhlas dan serious untuk menunjukan patriotism mereka sebagai warga Malaysia, maka keutamaan negara perlu diberikan keutamaan berbanding dengan kepentingan kaum. Kedudukan sistem sekolah vernakular wajar dikaji semula dalam keikhlasan mereka untuk membukti dan mereliasasikan hasrat sebagai warga Malaysia yang tulin, dengan iltizam yang tidak berbehlah bagi kepada Negara, Raja, Perlembagaan dan masyarakat muhibbah Malaysia.

Kebelakangan ini, masyarakat Cina secara lantang menyuarakan kehendak mereka untuk 'kesamarataan' yang diapungkan melalui konsep rakyat Malaysia yang diperuntukan hak. Ini termasuk mendesak agar Dasar Ekonomi dan peruntukan 30% ekuiti kepada Bumiputra dimansuhkan.

Sebelum ini, PNB yang diwujud untuk membantu merealisasikan sasaran 30% penguasaan ekonomi oleh Bumiputra, telah membuka ruang kepada mereka peluang untuk melabur dan 45% pengambilan untuk jawatan awam telah mula dibuka untuk Bukan Melayu, dimana masyarakat Cina mendapat kepentingan. Yang merumitkan lagi, ada pihak chauvinis Cina sengaja mencabar untuk secara sistematik menguji kesabaran orang Melayu.

Masyarakat Cina wajar menunjuk kesediaan mereka untuk 'bertolak ansur' dan turut brekorban, sejajar dengan kedudukan mereka sebagai warga negara. Tanpa kesediaan berbuat demikian akan membawa kepada satu tahap dimana kaum yang banyak memberikan konsesi dan ruang untuk menjayakan semangat setiakawan, muhibbah dan 'perkongsian kuasa' akan merasakan bosan dan menunjukan reaksi negatif. Ini mungkin akan membawa kepada satu tahap di mana orang Melayu, sebagai kaum majoriti, akan secara lantang mempersoalkan penguasaan etnik Cina dalam ekonomi dan mendesak agar "Ketuanan Ekonomi" ini dimansuhkan, sebagai timbal balas kepada desakan lantang menyerang "Ketuanan Melayu".

Ini adalah masa yang sesuai untuk mereliasasikan usaha untuk kemajuan dan pembangunan Malaysia, sebagai negara bermasyarakat majmuk yang berintegrasi sebagai satu negara. Proses mencapai perpaduan tidak akan memberi makna sekiranya salah satu pihak tidak bersedia untuk membuat pengorbanan, malah sentiasa mendesak agar kaum majoriti melakukan sebaliknya.