Thursday, October 16, 2008

Kontrak Sosial diterima?


Kolumnis Malaysian Insider, Wan Hamidi Hamid berkata tidak sesiapa pun mempertikaikan kontrak sosial antara kaum yang telah mewujudkan Malaysia merdeka lebih 50 tahun lalu.

Tanpa mengulangi segala perdebatan yang berlangsung sejak sekian lama berhubung perkara ini sama ada di media arus perdana ataupun media alternatif, apa yang diperhatikan oleh Hamidi jelas sekadar perspektif luaran.

Setelah menyorot hampir kesemua komen dan kritikan yang tersiar dalam Internet dan media arus perdana, rata-rata saya melihat ada golongan yang secara terang-terangan mempersoalkan kesahihan kontrak tersebut.

Kebanyakan mereka menafikan kewujudan kontrak itu sementara yang akur dengannya pula cuba mengikut arus dengan rasional beralas demi kepentingan sendiri.

Tidak...tidak benar sama sekali golongan bukan Melayu menerima kontrak sosial. Yang pasti dan nyata mereka bergerak menafikan kewujudan perjanjian tersebut.

Berdasarkan ini maka tidak timbul isu samada mereka menerima quid pro quo berkenaan seperti yang ditegaskan semula oleh Majlis Raja-Raja kelmarin.