Tuesday, October 21, 2008

Teresa Kok: Bukan apa yg dibuatnya, tetapi apa yg tidak dibuat...


Tindakan Teresa Kok mengemukakan saman ke atas seorang wartawan Utusan Malaysia dan akhbar itu sendiri berhubung rencana "Azan, jawi, JAIS, UiTM dan ba-alif-ba-ya" yang disiarkan tidak lama dulu menarik perhatian.

Sememangnya hak Teresa untuk mengambil tindakan itu dan lantaran menuntut ganti-rugi jutaan ringgit.    

Tetapi pada pendapat saya, yang menjadi persoalan di sini bukanlah sekadar apa yang didakwa dilakukan oleh ahli parlimen itu. Lebih penting ialah apa yang TIDAK dilakukan olehnya sebagai seorang wakil rakyat yang telah dilantik sah secara demokratik dan telah mengangkat sumpah untuk menjaga kesejahteraan negara.

Jika dia melakukan sesuatu yang melanggar peradaban keharmonian kaum, itu kes yang nyata. Bagaimanapun, persoalannya di sini apakah yang sebenarnya mencetuskan reaksi hingga membawa kepada keadaan sekarang ini?

Di pihak wakil rakyat itu saya bertanya sama ada dia sedar yang tanggung-jawab bukan sekadar berlandaskan apa yang dia lakukan, tetapi juga apa yang di TIDAK lakukan (omission).

Sebagai wakil rakyat dan ahli parlimen, dia seharusnya lebih berhati-hati menangani isu-isu yang boleh menyebabkan rasa kurang senang di antara kaum. Walaupun pada perspektif pemikiran liberalnya, tindakan, gesaan atau insiatifnya mungkin tidak berbahaya, tetapi persepsi masyarakat mungkin berbeza dan kebarangkalian membawa kepada masalah.

Dalam konteks ini Teresa perlu bertanya pada diri sendiri apa sepatutnya dia TIDAK lakukan...